Zamówienia publiczne: kiedy zmiana umowy wpływa na potencjalny krąg wykonawców
Prawo zamówień publicznych ogranicza zasadę swobody umów. Zmiany nieistotne w kontraktach są dopuszczalne zawsze. A zmiany istotne tylko w przypadkach określonych w tej ustawie.
Niedotrzymanie warunków zmiany umowy jest zagrożone sankcją unieważnienia postanowień zmienionych lub nawet podstawą do rozwiązania umowy przez zamawiającego. Dlatego tak ważna jest ocena, czy mamy do czynienia ze zmianą istotną, czy nieistotną.
Wyrok TSUE i definicja ustawowa
Możliwość dokonywania nieistotnych zmian umowy o zamówienie publiczne istniała także przed nowelizacją ustawy Prawo zamówień publicznych z 22 czerwca 2016 r.(która do art. 144 Pzp wprowadziła przesłanki dopuszczające istotne zmiany w zawartych umowach). Brak definicji legalnej zmiany istotnej sprawił, że posługiwano się wtedy wytycznymi z wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z 19 czerwca 2008 r. w sprawie C-454/06, pressetext Nachrichtenagentur v. Austria.
Trybunał stwierdził w nim, iż zmiana zamówienia publicznego w czasie jego trwania może zostać uznana za istotną, jeżeli wprowadza ona warunki, które gdyby zostały ujęte w ramach pierwotnej procedury udzielania zamówień, umożliwiłyby dopuszczenie innych oferentów niż ci, którzy brali udział w postępowaniu lub umożliwiłoby to dopuszczenie innej oferty niż ta, która została pierwotnie dopuszczona.
Trybunał stwierdził też, że zmiana zamówienia może zostać uznana za istotną, jeśli modyfikuje równowagę ekonomiczną umowy na korzyść usługodawcy w sposób nieprzewidziany w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta