Księgowy: ekspert i człowiek
O tym, jak otoczenie gospodarcze zmienia rolę księgowego w firmie, powiedziano już wiele. Z buchaltera w zarękawkach staje się on zaufanym doradcą. Okazuje się, że nie mniej istotne niż wiedza i technologie są kwestie związane z emocjonalną stroną zawodu.
Zdobywanie zaufania kontrahentów wiąże się z umiejętnościami odczytywania stanu emocjonalnego rozmówcy oraz ze znajdowaniem argumentów, które przekonają go do stanowiska prezentowanego przez księgowego. Księgowy zatem znajduje się w pierwszej linii kontaktu z otoczeniem – zaopatrzeniem i zbytem, doradcą prawnym itp. Wymaga to od niego odpowiedniego przygotowania psychologiczno-negocjacyjnego i stanowi zdecydowanie nowy obszar aktywności.
Zaufanie jest nieodzowne także na linii właściciel podmiotu – księgowy. Przedsiębiorca zwraca się do swojego księgowego z problemami i wątpliwościami, wynikającymi z prowadzonej działalności gospodarczej, a często są to sytuacje na tyle trudne, że powodują niewłaściwe stany emocjonalne, depresję lub nawet chorobę psychiczną.
Prezentacje i dyskusje prowadzone podczas XX Światowego Kongresu Księgowych w Sydney (5–8 listopada 2018 r.) wskazują nowe kierunki rozwoju zawodu księgowego. Obok wiedzy z prawa bilansowego i podatkowego sugerowano zwrócenie większej uwagi na kwalifikacje związane ze zdobywaniem zaufania kontrahentów, etycznym wykonywaniem zawodu, a także zrozumieniem i współdziałaniem w zrównoważonym rozwoju świata, współpracą z nową techniką i technologią, ochroną informacji biznesowej i zarządzaniem zgodnością.
Większość tych zagadnień była dyskutowana również na...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta