Kiedy jednostka sektora finansów publicznych może umorzyć dług?
Z uwagi na konieczność zabezpieczenia dyscypliny finansów publicznych instytucja umorzenia długu, którego wierzycielem jest jednostka sektora finansów publicznych ma charakter nadzwyczajny.
Umorzenie jest jednym ze sposobów wygaśnięcia świadczenia. Z mocy oświadczenia woli wierzyciela dług traci swój prawny byt a na byłym dłużniku nie spoczywają żadne zobowiązania finansowe. W podobny sposób mogą wygasać roszczenia przysługujące jednostkom sektora finansów publicznych, jednakże zasady i tryb takiego działania administracji są uregulowane w ustawie o finansach publicznych.
Podmioty uprawnione
O istocie takiego działania wypowiedział się NSA odnosząc się jednocześnie do okoliczności faktycznych, które uniemożliwiają skorzystania z takiej drogi: „Umorzenie należności jest instytucją wyjątkową i prowadzi do definitywnej rezygnacji organu z możliwości uzyskania środków z tego tytułu. W sytuacji, gdy z jednej strony skarżący świadomie zaciągnął liczne pożyczki w komercyjnych bankach, a z drugiej strony nie ujawnił faktu pobierania renty socjalnej trudno takie zachowania „premiować" umorzeniem należności." (Wyrok NSA z dnia 10 czerwca 2016, sygn. I OSK 1134/15, LEX nr 2106404).
Czynności omówionej w artykule mogą dokonywać jednostki sektora finansów publicznych. Do takiego zbioru należą m.in. organy administracji centralnej i terytorialnej (ministrowie, prezesi urzędów centralnych np. UOKiK, wojewodowie, wójtowie, zarządy powiatów i województw, itp.), podległe im jednostki organizacyjne,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta