Czy pośrednictwo w sprzedaży jest limitowane w kosztach
Fiskus twierdzi, że nabywane od podmiotów powiązanych usługi wyszukania klientów, pośredniczenia w zawieraniu umów czy promowania produktów należy ujmować w kosztach w ograniczonej wysokości. Na wygraną można liczyć dopiero w sądzie. Kamil Jagodziński
Obowiązująca od 1 stycznia 2018 r. regulacja art. 15e ustawy o CIT nakłada na podatników ograniczenie w możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych niektórych kategorii wydatków poniesionych na rzecz podmiotów powiązanych, w tym z tytułu nabytych usług niematerialnych. Organy podatkowe nie ułatwiają zadania podatnikom, zajmując w interpretacjach indywidualnych dosyć niezrozumiałe stanowiska w odniesieniu do konkretnych kategorii usług. Znakomitym przykładem są usługi pośrednictwa sprzedaży, w odniesieniu do których – w ocenie organów – zastosowanie ma ograniczenie, o którym mowa w art. 15e ustawy o CIT.
Nowe przepisy, nowe problemy
Celem, który przyświecał ustawodawcy przy wprowadzeniu ograniczenia wynikającego z art. 15e ustawy o CIT, była – jak wynika z uzasadnienia –chęć przeciwdziałania agresywnej optymalizacji podatkowej, w szczególności polegającej na zawyżaniu wartości usług niematerialnych nabywanych od podmiotów powiązanych. Warto zaznaczyć, że nie wszystkie usługi niematerialne podlegają ograniczeniu. Zgodnie z omawianym przepisem, podatnicy są obowiązany wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów koszty nabytych usług doradczych, badania rynku, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, ubezpieczeń, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta