Podatnik musi wiedzieć o przyczynach zawieszenia biegu przedawnienia
Z prawa do obrony wynika obowiązek poinformowania strony w sposób skonkretyzowany o powodach wydania danej decyzji, szczególnie gdy jest ona dla niego negatywna. Dotyczy to także zawieszenia biegu terminu przedawnienia. Agata Czerniak Aleksandra Ziółkowska
Instytucja przedawnienia zobowiązania podatkowego doczekała się już bogatego orzecznictwa sądowego, w tym również Trybunału Konstytucyjnego. Wciąż nie milkną jednak kontrowersje dotyczące prawidłowej wykładni i stosowania art. 70 § 6 pkt 1 ordynacji podatkowej (dalej: o.p.), czego dowodem jest m.in. wyrok WSA we Wrocławiu z 22 lipca 2019 r. (I SA/Wr 365/19, I SA/Wr 366/19).
Wielokrotnie podkreślano, że instytucja zobowiązania podatkowego powinna spełniać dwojaką funkcję. Z jednej strony, ze względu na interesy fiskalne Skarbu Państwa, pełni funkcję dyscyplinującą dla organów podatkowych. Z drugiej, gwarancyjną dla samego podatnika. Po upływie ustawowego terminu przedawnienia, co do zasady podatnik powinien mieć pewność co do stabilizacji swojej sytuacji prawnej. Możliwość zawieszenia biegu terminu przedawnienia stanowi natomiast wyjątek od zasady, zgodnie z którą zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem pięcioletniego terminu.
Co orzekł Trybunał
Zawieszenie biegu terminu przedawnienia następuje m.in. na skutek wszczęcia postępowania o przestępstwo lub wykroczenie skarbowe, o którym podatnik został zawiadomiony. Obowiązek zawiadomienia podatnika (art. 70c o.p.) o skutku wszczęcia postępowania karnego skarbowego jest wynikiem wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 17 lipca 2012 r. (P 30/11). W wyroku tym Trybunał...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta