Zarażenie COVID-19 może się wiązać z odpowiedzialnością
Przedsiębiorcy narażają się nie tylko na utratę renomy w związku z zakażeniami klientów, ale również na potencjalną odpowiedzialność odszkodowawczą, a w niektórych przypadkach nawet karną.
Powrót do normalnych zachowań i pracy sprzed epidemii nie oznacza, że ryzyko zachorowania zmalało. Usługi związane z kontaktem z klientem, zwiększona liczba pracowników w jednym miejscu, delegacje i spotkania z kontrahentami, stanowią potencjalne ryzyko zakażenia COVID-19. To ryzyko jest szczególnie duże dla przedsiębiorców. Narażają się nie tylko na utratę pracownika z powodu choroby, utratę renomy w związku z zakażeniami klientów, ale również na potencjalną odpowiedzialność odszkodowawczą, a w niektórych przypadkach nawet karną.
Stan epidemii nie został jeszcze zniesiony. Na ten okres za pomocą ustaw i rozporządzeń wdrożono szereg rozwiązań w celu zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania COVID-19, w tym wprowadzono liczne ograniczenia, nakazy i zakazy. Znaczna część tych regulacji dotyczy bezpośrednio przedsiębiorców i wpływa na organizację ich pracy. Nie budzi wątpliwości, że nieprzestrzeganie tych wymagań stanowi naruszenie obowiązku prawnego, a zatem działanie bezprawne.
Nowy wymiar
Należy również pamiętać o ogólnych obowiązkach przedsiębiorców, które nie uległy zmianie w czasie epidemii, a których znaczenie może mieć teraz nowy, bardziej doniosły wymiar. W szczególności, zgodnie z art. 207 kodeksu pracy, pracodawca jest obowiązany chronić zdrowie i życie pracowników przez...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta