Jak ustalić zasady pracy zdalnej
Praca zdalna to olbrzymie wyzwanie dla pracodawców – niezależnie od branży, którą reprezentują. Z wysłaniem załogi do „pracy z domu" wiąże się bowiem szereg zagadnień – od czasu pracy do BHP.
Praca zdalna nie była zdefiniowana przez ustawodawcę do czasu wejścia w życie tzw. tarczy antykryzysowej (patrz podstawa prawna). Na próżno szukać regulacji w tym zakresie w kodeksie pracy, mimo że postulaty o jej unormowanie są zgłaszane od kilku lat jako odzew na zmieniający się styl pracy. Ustawodawca pozostał jednak odporny na te sugestie. Za odpowiedź na wymogi obrotu nie można przecież uznać kodeksowego uregulowania telepracy, której charakter jest zgoła inny od pracy zdalnej. Telepraca jest bowiem wykonywana regularnie (a nie jedynie okazjonalnie) poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.
Przykład:
Telepraca wiąże się dla pracodawcy m.in. z obowiązkiem dostarczenia pracownikowi odpowiedniego sprzętu oraz
jego ubezpieczenia, pokrycia kosztów instalacji i serwisu sprzętu, a także zapewnienia telepracownikowi pomocy technicznej i niezbędnego szkolenia w zakresie obsługi sprzętu. Pracownik może
co prawda pracować na
własnym sprzęcie, ale wtedy strony muszą to między sobą uregulować.
Ponadto kodeks pracy wprost przewiduje, że jeśli telepraca jest wykonywana w domu pracownika, to na pracodawcy ciążą również obowiązki w zakresie BHP.
Na podstawie polecenia
Praca zdalna doczekała się marginalnego uregulowania w tarczy antykryzysowej,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta