Uzasadnione przyczyny nierównego traktowania
Ograniczenie swobody przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług może być uzasadnione nadrzędnym względem interesu ogólnego. Musi być jednak odpowiednie do realizacji zamierzonego celu i nie wykraczać poza to, co jest niezbędne do jego osiągnięcia.
Tym razem w wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskie nie chodzi wprost o dyskryminację w znaczeniu prawnym nadanym temu pojęciu przez dyrektywę 78/2000, lecz o dyskryminację w znaczeniu potocznym lub raczej warunki zatrudnienia w Europie, gdzie konstytucyjną regułą jest swoboda świadczenia usług.
Spór wokół zatrudniania pracowników portowych w Belgii był zadawniony – przy czym, jak pamiętamy z lekcji geografii, porty są w Belgii ważne. Obowiązująca od dawna ustawa była sprzeczna z unijnymi zasadami swobody przedsiębiorczości, czyli m.in. ze sławnym, tak ważnym dla Polski, artykułem 49 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Ustawa do zmiany
W 2014 r. Komisja Europejska skierowała do Belgii wezwanie do zmiany przepisów, co dwa lata później uczynił dekret królewski. Przewidywał on nowe zasady uznawania pracowników portowych, czyli w istocie certyfikacji ich uprawnień do pracy w porcie, co skłoniło Komisję do zakończenia toczącego się przeciwko temu państwu postępowania w sprawie uchybienia.
Niemniej z punktu widzenia firm prowadzących działalność portową (trzech firm w dwóch odrębnych sprawach prowadzonych przed Trybunałem) zmiany te były niewystarczające. Dwie z nich – Katoen Natie Bulk Terminals i General Services Antwerp – złożyły do Raad van State (Rady Stanu) skargę o stwierdzenie nieważności tego dekretu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta