Wydatki na transport są kosztem zlecającego wysyłkę
Zwrot wydatków poniesionych na przesyłkę pocztową lub kurierską, przekazany sprzedawcy towaru, może być udokumentowany wystawioną przez niego notą księgową i na tej podstawie ujęty w podatkowej księdze.
∑ Gdy klient kupuje towar bezpośrednio w sklepie lub poprzez aukcje, automatycznie udziela sprzedającemu pełnomocnictwa (jednorazowe zawarcie umowy z firmą realizującą odpłatną dostawę zamówionych towarów) na nadanie przesyłki w imieniu i na koszt kupującego. Wtedy koszt przesyłki jest przeniesiony na klienta i nie generuje przychodu. Zapis o przesyłce nie widnieje też na fakturze/rachunku. A jeżeli kupujący udzielający pełnomocnictwa jest przedsiębiorcą, to czy może ująć wydatek za przesyłkę w kosztach? Co będzie dla niego dowodem księgowym i jak ma go ująć w podatkowej księdze przychodów i rozchodów? – pyta czytelnik.
Skoro w analizowanym przypadku, w warunkach (regulaminie) prowadzonej sprzedaży wysyłkowej (internetowej) zostało wyraźnie zastrzeżone, że kupujący udziela przedsiębiorcy (sprzedawcy) pełnomocnictwa do zawarcia umowy o świadczenie usług w jego imieniu z Pocztą Polską lub firmą kurierską, a kwota należności za przesyłkę otrzymana od klienta (kupującego) odpowiada faktycznej odpłatności z tego tytułu poniesionej przez przedsiębiorcę, to nie powstaje u sprzedawcy przychód podatkowy. Środki pieniężne, które wpływają na rachunek przedsiębiorcy (sprzedawcy) na pokrycie zobowiązań kupującego (mocodawcy) wobec dostawcy, nie zwiększają podstawy opodatkowania jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej. Natomiast ewentualna nadwyżka środków...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta