Tąpnięcie na rynku diesli. Auta w UE rozpędza już prąd
W I kwartale 2022 r. sprzedaż aut z dieslem stopniała r./r. o jedną trzecią, benzynowych o prawie 23 proc. Za to rejestracje samochodów czysto elektrycznych podskoczyły o połowę.
Kryzys w motoryzacji, wywołany spotęgowanym przez wojnę w Ukrainie niedoborem chipów i zerwanymi łańcuchami dostaw, nie wyhamował rozwoju rynku samochodów elektrycznych. Gdy rejestracje aut benzynowych i diesli maleją w tempie dwucyfrowym, sprzedaż e-aut znacząco rośnie. Jak podało w czwartek europejskie stowarzyszenie producentów pojazdów ACEA, w I kwartale 2022 r. w UE sprzedało się 224,1 tys. samochodów czysto elektrycznych (bateryjnych), o ponad połowę więcej niż przed rokiem. Zarazem do jednej dziesiątej, czyli dwukrotnie, zwiększył się udział tych napędów w łącznej sprzedaży nowych aut osobowych.
Popyt szybko rośnie
Jedynym unijnym rynkiem ze spadkiem popytu na „elektryki” (-14,9 proc.) były Włochy. Na wszystkich pozostałych sprzedaż mocno rosła, nawet w tempie trzycyfrowym. Rekordzistą jest Rumunia, gdzie wysokie dopłaty do e-aut poprawiły wynik z pierwszych trzech miesięcy ub. roku o 408 proc. Najwięcej aut z napędem bateryjnym sprzedano w Niemczech – 83,8 tys., przy wzroście...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta