Efektywność energetyczna w sektorze publicznym – nowe otwarcie (2)
Początek 2022 roku przyniósł nowe szanse w sektorze efektywności energetycznej. Jednostki samorządu terytorialnego i inne jednostki publiczne mogą nie ujmować umów o poprawę efektywności energetycznej w długu publicznym.
Powstaje pytanie: jakie są przewagi modelu ESCO nad modelem tradycyjnym? Przypomnijmy, że modelem ESCO nazywamy pewną klasę projektów zwiększających efektywność energetyczną obiektów lub systemów.
Korzyść dla klienta
W umowie zawsze występuje gwarancja uzyskania zaoferowanego efektu – i to jest największa korzyść dla klienta.
Model tradycyjny generalnie nie nadaje się do projektów modernizacyjnych, gdyż bez mechanizmu gwarancji efektu i sankcji za jego brak, wykonawca ograniczy się, w najlepszym razie, do tzw. efektów obliczeniowych – wynikających z wyliczeń technicznych. Takie efekty mogą być wystarczające w przypadku nowych obiektów.
Natomiast przy projektach modernizacyjnych, dotyczących już istniejących obiektów, brak mechanizmów weryfikacji uzyskiwania efektów prowadzi do ich nieuzyskiwania.
Brak efektów w przypadku braku lub słabego mechanizmu gwarancji oszczędności stwierdziły wielokrotnie kontrole zrealizowanych projektów, przeprowadzone przez NIK oraz instytucje kontrolujące wykorzystanie środków unijnych.
Model ESCO ze zwrotem z oszczędności daje klientowi pewność, że projekt jest dla niego bezpieczny – neutralny kosztowo, gdyż gwarantowany efekt zostanie uzyskany albo wprost, albo poprzez połączenie oszczędności i kar umownych.
Drugą ważną zaletą modelu ESCO...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta