Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Ocena funkcjonalna szansą na rozwój

28 czerwca 2022 | Edukacja włączająca | Marcin Piasecki
autor zdjęcia: mat. pras.
źródło: Rzeczpospolita

Im wcześniej rozpozna się, jakie trudności ma uczeń, tym lepsza będzie jego późniejsza historia edukacyjna – mówi dr Tomasz Knopik z Instytutu Badań Edukacyjnych

Czym jest ocena funkcjonalna?

To pojęcie kluczowe. Jest to rama, która określa zmiany w obszarze edukacji włączającej. Wprowadzenie oceny funkcjonalnej nie jest rewolucją, tylko wieloaspektowym procesem rozpoznawania potrzeb, trudności i zasobów ucznia. Istotnym zagadnieniem związanym z tym systemem oceniania jest standaryzacja. To nie przypadek ma rządzić tym, że w jakiejś szkole ten proces odbywa się systemowo, a w innej nie – to ma być standard we wszystkich szkołach. Im wcześniej rozpozna się, jakie trudności ma uczeń, tym lepsza będzie jego późniejsza historia edukacyjna. Ocena funkcjonalna to uporządkowanie dobrych praktyk, które już posiadamy. Oprócz procesów rozpoznawania zasobów ucznia bardzo duży nacisk położony jest na uwarunkowania środowiskowe. W mniejszym stopniu będziemy skupiali się na samych deficytach i trudnościach, które są zasobami wewnętrznymi ucznia. Nie możemy pomijać otoczenia i środowiska ucznia. Ocena funkcjonalna będzie uwzględniać podejście...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 12303

Wydanie: 12303

Spis treści

Reklama

Zamów abonament