Rynek aut już jedzie z prądem
Producenci samochodów stoją wobec perspektywy spadku zyskowności z aut spalinowych już pod koniec obecnej dekady. Ma on być efektem większej konkurencyjności tańszych pojazdów elektrycznych i zaostrzania przepisów dotyczących emisji.
Elektromobilność w Europie coraz bardziej się rozpędza. Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA wynika, że w I kw. 2022 r. w UE sprzedało się 224,1 tys. aut w pełni elektrycznych, o ponad połowę więcej niż rok wcześniej. Z kolei udział elektryków w łącznej sprzedaży samochodów osobowych wzrósł dwukrotnie, do jednej dziesiątej.
Zarazem spadła popularność aut benzynowych i diesli. W przypadku napędów wysokoprężnych ich popularność w pierwszych trzech miesiącach roku okazała się słabsza w porównaniu r./r. o blisko jedną trzecią, a udział w rynku stopniał do 16,8 proc. i był mniejszy nie tylko od klasycznych hybryd, ale także od samochodów zelektryfikowanych.
Według Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych popyt na całkowicie elektryczne samochody wśród europejskich nabywców już za trzy lata przewyższy inne układy napędowe, a do roku 2030 i 2040 osiągnie odpowiednio poziom ok. 50 proc. i 70 proc. Z kolei wspólna prognoza EY i Eurelectric zakłada, że jeśli w ubiegłym roku jeden na pięć sprzedanych w Europie pojazdów miał elektryczny napęd, to do 2030 r. liczba takich samochodów wzrośnie z 5 do 65 milionów. Natomiast w kolejnych pięciu latach ma się jeszcze podwoić....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta