Czesi dobijają rosyjskiego upiora
Bezlitosny obraz postsowieckiej mentalności prezentowały spektakle na Międzynarodowym Festiwalu Teatr.
Chcieliśmy, żeby wszyscy się nas bali, więc nie dziwcie się, że teraz nas nienawidzą. Stalin zamordował więcej Rosjan niż Niemcy – te mocne zdania wypowiada rosyjski inteligent w sztuce „Ostatni Sowieci” Daniela Majlinga na motywach białoruskiej noblistki Swiatłany Aleksijewicz. To jedyny w rodzinie rosyjskiego Majora krytyk radzieckiej i putinowskiej rzeczywistości oraz nacjonalistycznych mitów. Łamie tabu „ruskiego miru”, gdy teściowa wypomina mu udział w prodemokratycznej demonstracji i przynoszenie niemieckich słodyczy, wściekła, że ci, którzy przegrali wojnę, żyją lepiej niż zwycięzcy.
Rozlana krew
Kiedy polskie teatry ze zrozumiałych powodów bojkotują rosyjską sztukę, Czesi mają znakomity spektakl przygotowany przez praskie Divadlo v Dlouhé, jednocześnie dowód intuicji zespołu, przedstawienie miało bowiem premierę 3 marca. Czescy artyści nie dali się zaskoczyć inwazją w Ukrainie. Kiedy Moskwa przerażała świat dawno niewidzianym okrucieństwem, reżyser Michal Vajdička pokazywał jego przyczyny, a także cmentarzysko, jakim jest Rosja.
Spotkanie w dniu urodzin Majora rozpoczyna się bowiem od żarcików na temat kości...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta