Strefy pełne dylematów
Zwrot pomocy publicznej następuje tylko w razie zaistnienia jednej z przesłanek określonych w zamkniętym katalogu. Nie powinno się utożsamiać tej instytucji z innymi sytuacjami skutkującymi obowiązkiem zwrotu nienależnej ulgi podatkowej.
Przedsiębiorcy decydujący się na inwestycję w Polsce mają kilka sposobów pozyskiwania pomocy publicznej. Jedną z najpopularniejszych zachęt jest możliwość uzyskania decyzji o wsparciu (aktualnie) lub zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (wydawane do 2018 r.). Pozwalają one na zwolnienie z podatku dochodowego dochodów uzyskiwanych z objętej nimi działalności. Treść ustaw regulujących zasady udzielania tych rodzajów pomocy publicznej budzi jednak wśród przedsiębiorców wiele wątpliwości. W niniejszym artykule odnosimy się do dylematów dotyczących kwestii przedawnienia tak zwrotu uzyskanych ulg, jak i zobowiązań podatkowych inwestora strefowego.
Skutki braku definicji
Pojęcia zwrotu pomocy publicznej nie definiuje ani ustawa regulująca Polską Strefę Inwestycji (określająca warunki udzielania decyzji o wsparciu), ani ustawa o specjalnych strefach ekonomicznych (odnosząca się do zezwolenia strefowego). Zamiast tego określają one sytuacje, w których przedsiębiorca jest obowiązany do zwrotu pomocy publicznej. Powinność taka powstaje w przypadku cofnięcia zezwolenia lub uchylenia decyzji o wsparciu. Ustawodawca odsyła więc zainteresowanego do przesłanek, które umożliwiają organom państwowym wydanie decyzji statuujących obowiązek zwrotu pomocy.
W świetle przywołanych ustaw pomoc publiczna powinna być...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta