Pracodawcy nie zawsze wszystko wolno
Kiedy wykorzystanie zdjęcia pracownika, np. na stronie internetowej lub w mediach społecznościowych, jest legalne?
Pracodawcy często wykorzystują w codziennej działalności wizerunki (zdjęcia) swoich pracowników – a to w galeriach publikowanych na stronie Intranet, a to w firmowym internecie lub w mediach społecznościowych. Publikowanie takich zdjęć może służyć promowaniu własnej działalności, komunikacji wewnętrznej lub wymianie informacji pomiędzy pracownikami. Jest ono legalne, o ile pracodawca spełni pewne elementarne warunki. W szczególności nie może tego robić – poza pewnymi wyjątkami – bez uzyskania zgody pracownika.
Wizerunek należy do danych osobowych pracownika
Wizerunek pracownika należy do kategorii danych osobowych, które w świetle przepisów RODO podlegają ochronie przed nielegalnym wykorzystaniem (przetwarzaniem). Skorelowane z RODO przepisy kodeksu pracy wskazują zakres danych, jakich pracodawca może żądać od kandydata do pracy oraz od pracownika. W tym zakresie mieszczą się: imię i nazwisko, numer PESEL, data urodzenia, adres zamieszkania, wykształcenie, kwalifikacje zawodowe, przebieg dotychczasowego zatrudnienia, nr rachunku bankowego, a także imiona, nazwiska i daty urodzenia dzieci pracownika lub członków najbliższej rodziny – jeżeli podanie takich danych jest konieczne ze względu na korzystanie przez pracownika ze szczególnych uprawnień.
Wizerunek pracownika nie został wymieniony wśród danych, których zgodnie z kodeksem pracy pracodawca...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta