Sprzedaż firmy rodzinnej alternatywą dla sukcesji
Więzi między właścicielami a wieloletnimi pracownikami są cechą charakterystyczną firm rodzinnych.
Rozkwit firm rodzinnych w latach 90. spowodował, że stały się one punktem charakterystycznym polskiej gospodarki. Z rozmysłem zainwestowane pieniądze, dzięki uwolnieniu gospodarki, zaczęły przynosić nadspodziewane zyski, a w pracę nad budowaniem wartości firmy i rozwojem polskich marek zaangażowane były całe rodziny.
30 lat później dla pokolenia założycieli rodzinnych biznesów w Polsce przyszedł czas zasłużonej emerytury. Wielu z nich staje w związku z tym przed dylematem, co dalej z firmą, i rozważa możliwe scenariusze, przy czym najczęściej muszą zdecydować między przekazaniem firmy w zarządzanie kolejnemu pokoleniu a jej sprzedażą. Każde z rozwiązań umożliwia właścicielom wycofanie się z zarządzania firmą, jednak ma zupełnie inne konsekwencje i realizuje odmienne cele.
Wymiana pokoleniowa
Pierwsze rozwiązanie zakładające zmianę pokoleniową w zarządzie firmy pozwala na pozostawienie przedsiębiorstwa w rękach rodziny, czyniąc je dobrem przekazywanym z pokolenia na pokolenia i umacniając jego tradycyjną wartość jako firmy rodzinnej. Niestety, w wielu przypadkach założyciele nie są w stanie zupełnie wycofać się z zarządzania firmą i pozwolić sobie na odpoczynek, mają potrzebę ciągłego kontrolowania i dalszego wpływania na podejmowane przez nowy zarząd decyzje, co...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta