Delegacja na czas pełnienia funkcji
Orzeczników musi być więcej, aby sądy mogły opanowywać rosnący wpływ spraw.
Delegacje sędziów, zwłaszcza do sądów wyższych instancji, są i będą nadal niezbędne do sprawnego funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości. Dlatego też dobrze się stało, że unormowano ostatnio także sporną możliwość delegacji sędziego na czas pełnienia funkcji.
Podstawę prawną delegowania sędziego stanowi przepis art. 77 § 1 pkt 1 usp, według którego minister sprawiedliwości może delegować sędziego, za jego zgodą, do pełnienia obowiązków sędziego lub czynności administracyjnych w innym sądzie równorzędnym lub niższym, a w szczególnie uzasadnionych wypadkach także w sądzie wyższym, mając na względzie racjonalne wykorzystanie kadr sądownictwa powszechnego oraz potrzeby wynikające z obciążenia zadaniami poszczególnych sądów. Delegowanie to może nastąpić na czas określony, nie dłuższy niż dwa lata, albo na czas nieokreślony.
Warto też pamiętać, że przepis ten podlegał kontroli konstytucyjnej i w wyroku TK z 15 stycznia 2009 r. (K 45/07) został uznany za zgodny z Konstytucją RP. Delegacje służą różnym celom. Przede wszystkim pozwalają na uzupełnienie braków kadrowych w sądach okręgowych i apelacyjnych. W sądach tych bowiem nieustannie odczuwalne są braki orzeczników odchodzących w stan...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta