Następcy concorde’a już grzeją silniki
Dzięki szybkiemu postępowi w dziedzinie materiałów i napędów powstaje coraz więcej projektów samolotów osiągających ogromne prędkości.
Choć concorde przestał latać 20 lat temu ze względu na wysokie koszty i z powodu katastrofy, do której doszło niedługo wcześniej pod Paryżem, idea dwukrotnie szybszych przelotów przez ocean nie umarła. Mało tego. Przy prędkościach hipersonicznych, a więc co najmniej pięciokrotnie szybszych od dźwięku, podróż z Nowego Jorku do Londynu trwałaby raptem godzinę. Następcy concorde’a mają być przy tym mniej hałaśliwi i paliwożerni, co przywróci sens ekonomiczny takim konstrukcjom.
Wodorowiec Helwetów
Projektów superszybkich samolotów przybywa, choć są też takie, które nie podołały temu skomplikowanemu wyzwaniu. Niektóre dopiero co powstały. Firma Destinus, z siedzibą w Szwajcarii i zespołem około 120 pracowników w Hiszpanii, we Francji i w Niemczech, została założona w 2021 r., ale szybko rozwija swój projekt. Pierwsze dwa prototypy wykonały udane loty testowe i wkrótce rozpoczną testy z silnikiem na wodór. Trzeci prototyp – Destinus 3 – ma odbyć swój inauguracyjny lot do końca roku.
Efektem prac projektowych i testów ma być hipersoniczna maszyna...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta