Jak zarejestrować fundację rodzinną?
Wniosek o zarejestrowanie fundacji w rejestrze fundacji rodzinnych, w formie papierowej na formularzu, składa się w Sądzie Okręgowym w Piotrkowie Trybunalskim.
22 maja 2023 r. weszła w życie ustawa o fundacji rodzinnej (dalej „u.f.r.”)1. Dzięki niej, w Polsce – podobnie jak w innych krajach takich jak m.in. Niemcy, Dania czy Szwecja – możliwie jest powołanie fundacji rodzinnej. Założenie fundacji rodzinnej związane jest z przeprowadzeniem formalnej procedury uregulowanej w przepisach ustawy o fundacji rodzinnej, na którą składa się:
1) złożenie oświadczenia o ustanowieniu fundacji rodzinnej w akcie założycielskim albo w testamencie;
2) ustalenie statutu;
3) sporządzenie spisu mienia;
4) ustanowienie organów fundacji rodzinnej wymaganych przez ustawę lub statut;
5) wniesienie funduszu założycielskiego o wartości co najmniej 100 000 zł przed wpisaniem do rejestru fundacji rodzinnych – w przypadku ustanowienia fundacji rodzinnej w akcie założycielskim albo wniesienie funduszu założycielskiego w terminie dwóch lat od dnia wpisania fundacji rodzinnej do rejestru fundacji rodzinnych – w przypadku ustanowienia fundacji rodzinnej w testamencie;
6) wpisanie fundacji rodzinnej do rejestru fundacji rodzinnych.
W ramach niniejszego artykułu przybliżone zostanie postępowanie związane z ostatnim punktem, dotyczącym rejestracji fundacji rodzinnej w rejestrze fundacji rodzinnych, który kończy formalną procedurę powołania do życia fundacji rodzinnej.
Rejestr fundacji...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta