Polskie firmy uczą się jeszcze transformacji energetycznej
Blisko połowa firm nie ma zdania, czy zielona strategia ESG, od wdrożenia której może zależeć finansowanie ich przez banki, wpływa na ich biznes – mówi Jacek Łukaszewski, prezes Schneider Electric na Europę Środkowo-Wschodnią.
Przeprowadziliście badania rynkowe wśród przedsiębiorstw z pytaniem, jakie jest dla nich największe wyzwanie. Jak można je określić?
To inteligentna elektryfikacja. Ten proces obserwujemy wszyscy. Jest ona zjawiskiem powszechnym, co poniekąd wynika z transformacji energetycznej. To także trend, który wynika z regulacji europejskich. Firmy, chcąc uchronić się przed rosnącymi kosztami energii elektrycznej i zwiększyć bezpieczeństwo dostaw, opierają się na zielonym prądzie, co coraz częściej jest także warunkiem otrzymania zleceń od kontrahentów kierujących się strategią ESG. W Polsce to szczególnie odczuwalne ze względu na miks energetyczny. Jest on w dużym stopniu obarczony emisyjnym węglem. Koszty uprawnień do emisji CO2 rosną co roku o kilka–kilkanaście procent. W 2022 r. wzrosły o blisko połowę. Z drugiej odsłony naszego badania zatytułowanego „Elektryczność 4.0”, które zostanie zaprezentowane w połowie czerwca, wynika, że jednym z najpopularniejszych, a zarazem najszybszym sposobem obniżania kosztów energii – zdaniem firm, które pytaliśmy – są umowy PPA, a więc długoterminowy zakup energii z OZE po stałej cenie. Nieco ponad połowa...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta