Czy piosenka może być reklamą – rzecz o wyrobach tytoniowych w mediach
Ustawy mają w założeniu chronić odbiorców mediów przed niepożądanymi skutkami kontaktu z treściami promującymi produkty, od których mogą oni się potencjalnie uzależnić. Stosowanie tych przepisów w praktyce nie jest jednak proste.
W ostatnim czasie kontrowersje wywołało kilka spraw związanych z eksponowaniem w środkach masowego przekazu oraz mediach społecznościowych środków odurzających. Zarówno organy ścigania, jak i niektóre media, podjęły działania w związku z zaistniałymi sytuacjami dotyczącymi zarówno papierosów, jak i alkoholu. Z prawnego punktu widzenia, część podjętych decyzji jest problematyczna. Jedną z nich jest kwestia piosenki usuniętej z listy utworów odtwarzanych w radiu.
„Marcepan” znika z playlisty
W połowie maja media obiegła wiadomość o decyzji redaktora naczelnego lokalnej rozgłośni radiowej z Leszna o usunięciu z tzw. playlisty piosenki pt. „Marcepan”. Uznano ją za szkodliwą dla słuchaczy ze względu na przytoczenie w jej tekście (i to kilkukrotne) nazwy jednej z marek popularnych papierosów. Stwierdzono dodatkowo, że odtwarzanie tego utworu w radiu naruszałoby przepisy ustawy o radiofonii i telewizji.
W tym przypadku miano na myśli przepis art. 16b ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 29 grudnia 1992...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta