Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Polityczna kampania moralnej paniki

12 lipca 2023 | Rzecz o polityce | Zuzanna Dąbrowska
autor zdjęcia: mat. pras.
źródło: Rzeczpospolita

Partie przed wyborami kreują emocje, a społeczeństwo im ulega – uważa socjolog, dr Paweł Maranowski z Collegium Civitas.

Czy intensywna kampania wyborcza w wakacje to normalna sytuacja? Wyborcy są gotowi na politykę?

Jest to na pewno sezon ogórkowy. Obecnie obserwujemy na scenie politycznej pat i zabetonowanie sondaży, które pokazują cały czas ten sam wynik – z lekkimi odchyleniami. Czerwiec był miesiącem, w którym coś jeszcze się działo. Wyborcy KO mogli patrzeć pełni nadziei, kiedy w jednym z sondaży ich partia prześcignęła PiS o 1 punkt procentowy. Z perspektywy statystyki to oczywiście nic nie znaczy, to tylko symbol, ale ważny.

Za to w Zjednoczonej Prawicy spory ucichły.

Jest to efekt czerwcowych sondaży i wejścia do rządu prezesa Jarosława Kaczyńskiego. Jego decyzja musiała być spowodowana niekorzystnymi sondażami i sytuacją wewnętrzną. Okazało się, że temat 800+ nie rezonuje w społeczeństwie. Dlatego prezes powiedział ostatnio, że na 800+ się nie skończy.

Transfery socjalne i wejście na drogę szerokich wydatków społecznych zagwarantowało PiS-owi zwycięstwo w wyborach 2015 i 2019 roku. Można jeszcze skupić wyborców wokół rosnących obietnic finansowych?

Sondaże pokazują, że...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 12619

Wydanie: 12619

Spis treści
Zamów abonament