Surowe kary za influencer marketing
Po dwóch latach informowania i budowania świadomości o zasadach współpracy reklamowej przedsiębiorców z internetowymi osobowościami Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przechodzi do konsekwentnego egzekwowania prawa.
Kary w wysokości łącznie przeszło 5 milionów złotych nałożył Prezes UOKiK na producenta suplementów diety oraz trójkę współpracujących z nim influencerów za stosowanie nieprawidłowo oznaczanej reklamy influencerskiej w social mediach. Na zlecenie producenta i zgodnie z jego instrukcjami influencerzy mieli zamieszczać na swoich profilach posty i relacje, w których pod pozorem neutralnej informacji polecali określone produkty bez dostatecznego ujawniania, że jest to reklama. To pierwszy przypadek ukarania przedsiębiorców za rzekome ukrywanie handlowego charakteru influencerskiej komunikacji marketingowej.
Hashtag #współpraca to za mało
Zdarza się, że publikując posty o swoim życiu albo aktywności, influencerzy wspominają o pewnych firmach lub produktach i wypowiadają na ich temat określone opinie. Nie zawsze tego rodzaju zachowanie bierze się z inicjatywy podmiotów, których takie uwagi dotyczą. Bywa, że są to prywatne obserwacje danych osób, odzwierciedlające ich doświadczenia lub preferencje. Bywa też jednak, że są one wynikiem odpłatnej współpracy.
W gąszczu takich treści konsumenci mogą mieć problem z odróżnieniem, które z podawanych przez influencerów informacji faktycznie stanowią przekaz neutralny, a które są już odpłatną reklamą. Tym samym mogą być wprowadzani w błąd. W związku...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta