Odpowiedzialność platform pośredniczących w sprzedaży internetowej
Platformy marketplace mogą być wykorzystywane przez nieuczciwych sprzedawców, którzy naruszają prawa własności intelektualnej innych podmiotów. Jakie działania powinny podjąć, by ograniczyć możliwość przypisania im winy za takie naruszenia?
Konsumenci coraz chętniej robią zakupy w internecie. Pandemia i lockdowny przyspieszyły rozwój tej tendencji. Dziś ze sklepów internetowych korzysta ok. 80 proc. polskich internautów (GEMIUS, PBI i IAB Polska, E commerce w Polsce 2022)1. Ponad połowa sprzedaży internetowej przebiega natomiast z wykorzystaniem tzw. marketplace’ów – platform internetowych oferujących towary wielu sprzedawców. Ten model biznesowy niewątpliwie jest atrakcyjny dla wszystkich stron: sprzedawcy uzyskują dostęp do rynku bez konieczności utrzymywania własnego sklepu internetowego i bez dużych inwestycji w marketing, konsumenci w jednym miejscu mogą wybierać pomiędzy ofertami licznych handlowców, a operatorzy platform zarabiają na prowizjach, często również oferując sprzedawcom różnego rodzaju dodatkowe usługi (np. logistyczne). Liczne korzyści takiego modelu nie oznaczają jednak, że pozbawiony jest on ryzyka.
Jakie zagrożenia?
Platformy marketplace muszą liczyć się z tym, że ich infrastruktura może być wykorzystywana przez nieuczciwych sprzedawców. Jest to oczywiście problemem reputacyjnym, ale może rodzić również konsekwencje prawne. Tak może być w szczególności w przypadku, gdy w ramach handlu na platformie naruszone zostaną prawa własności intelektualnej osób trzecich.
Na pierwszy plan wysuwają się w tym zakresie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta