Przyszłość na baterie
Od lat w technologiach związanych z bateriami nie było takiego ruchu jak obecnie. Rozwój elektromobilności nadał im niespotykanego wcześniej impetu.
Ładowanie w czasie poniżej 10 minut i od 1200 do nawet 1500 kilometrów zasięgu na naładowanej baterii – taką przyszłość obiecują kierowcom inżynierowie Toyoty, zgodnie z ogłoszonym w ubiegłym tygodniu harmonogramem rozwoju technologii stanowiącej serce elektromobilności. To tylko jeden z przykładów gwałtownego – bo obecna generacja baterii japońskiego koncernu ma znacząco niższe osiągi: ładowanie wymaga w przybliżeniu pół godziny, a dystans, jaki można potem przemierzyć, sięga „zaledwie” 500 km – rozwoju technologii bateryjnych.
Menedżerowie koncernów samochodowych najwyraźniej przekonali się już, że elektromobilność nie jest przejściową modą, lecz zostanie z nami na dłużej, jeśli nie na zawsze. W efekcie wyścig na osiągi, jaki był nieodłączną cechą tej branży, ruszył już pełną parą. Można się spodziewać, że obecna generacja baterii będzie musiała ustąpić kolejnej już, mniej więcej, za trzy lata. A za pięć wejdzie kolejna, o właściwościach, o jakich mówią dziś japońscy inżynierowie.
Trendy i wyzwania technologiczne
Przekraczanie kolejnych technologicznych barier, dotyczących efektywności i poszczególnych parametrów, ilustrują też prognozy dla rynku samochodowych baterii. Firma badawcza Apollo Research Reports oszacowała wartość tego rynku w 2022 roku na 34 miliardy dolarów....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta