Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE
POPRZEDNI ARTYKUŁ Z WYDANIA NASTĘPNY ARTYKUŁ Z WYDANIA

Świat jedzie w przyszłość rowerem

16 października 2023 | Życie Regionów | Karol Ikonowicz
Strategia ma ogromne znaczenie, ale równie ważna jest edukacja i zachęcanie ludzi do jazdy na rowerze – przyznali uczestnicy debaty
autor zdjęcia: szymon gruchalski
źródło: Rzeczpospolita
Strategia ma ogromne znaczenie, ale równie ważna jest edukacja i zachęcanie ludzi do jazdy na rowerze – przyznali uczestnicy debaty

Przykłady z zagranicy mogą pomóc we wdrożeniu strategii rowerowej w Polsce. Dlatego poprosiliśmy ambasadorów z krajów uznawanych za rowerowe potęgi, by podzielili się swoimi doświadczeniami w trakcie panelu „Jak inne kraje skutecznie wdrażają krajowe strategie rowerowe?”.

Gdy mówimy o transporcie rowerowym, nie sposób nie wspomnieć o Holandii, której polityka jest uznawana za modelowy przykład w sferze transportu rowerowego. Sprzyjają temu uwarunkowania kulturowe.

– Dla każdego Holendra jazda na rowerze jest czymś naturalnym – podkreśliła Daphne Bergsma, ambasador Królestwa Niderlandów w Polsce. – Wprowadzenie krajowej strategii na pewno pomogło rozwinąć naszą kulturę rowerową. Cały czas opracowujemy nowe strategie z myślą o przyszłości. Teraz w życie wcielamy strategię „Tour de Force”, czyli „siłę sprawczą”. Ale czy to strategie sprawiły, że jazda na rowerze jest tak popularna w naszym kraju? Raczej nie. Urodziłam się w latach 60. i już wtedy rowery były widoczne na ulicach, podobnie jak wyznaczone ścieżki rowerowe. Oczywiście, dobudowujemy cały czas nowe, żeby wypchnąć jak najwięcej samochodów z miast. Doszliśmy do etapu, w którym naszym priorytetem jest budowa autostrad rowerowych. Kiedyś były po porostu ścieżki, ale biorąc pod uwagę popularność rowerów, potrzebne są autostrady – mówiła.

W Holandii cały czas powstają też parkingi dla rowerów, ponieważ coraz więcej ludzi dojeżdża do pracy na rowerze. – Zdarza się też, że część trasy pokonujemy na rowerze, a część komunikacją miejską. Przykładem może być stacja Utrecht Główny, gdzie jest wielki parking rowerowy, albo Amsterdam, który ma podziemny parking...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
POPRZEDNI ARTYKUŁ Z WYDANIA NASTĘPNY ARTYKUŁ Z WYDANIA
Wydanie: 12700

Wydanie: 12700

Spis treści
Zamów abonament