Nakaz rozbiórki może wynikać z bierności właściciela obiektu
Organ nadzoru budowlanego musi nakazać rozbiórkę budynku, gdy obiektywnie nie ma możliwości przeprowadzenia jego remontu, odbudowy lub wykończenia. Równie ważne są jednak zamiary właściciela odnośnie doprowadzenia go do stanu zgodnego z prawem.
Jeżeli nieużytkowany lub niewykończony obiekt budowlany nie nadaje się do remontu, odbudowy lub wykończenia, organ nadzoru budowlanego wydaje decyzję nakazującą właścicielowi lub zarządcy rozbiórkę tego obiektu i uporządkowanie terenu Określa w niej terminy przystąpienia do tych robót i ich zakończenia (art. 67 ust. 1 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane; tekst jedn. DzU z 2024 r., poz. 725; dalej: p.b.). W związku z tym, że wymieniony przepis umożliwia daleko idącą ingerencję organu administracji w konstytucyjnie chronione prawo własności (art. 64 Konstytucji RP), to należy pamiętać o nierozszerzającej jego wykładni i konieczności rozważnego stosowania.
Zarówno nakazanie wykonania robót budowlanych zmierzających do przywrócenia budynku do stanu zgodnego z prawem budowlanym, jak również nakazanie rozbiórki budynku jako stanowiące istotną ingerencję władzy publicznej w uprawnienia właścicielskie, wymaga poprzedzenia przez ustalenie zamiaru właściciela (wyrok WSA w Białymstoku z 6 maja 2021 r., II SA/Bk 293/21, LEX nr 3184961).
Adresat decyzji
Artykuł 67 ust. 1 p.b. wprost wskazuje, że adresatem decyzji nakazującej rozbiórkę w przypadku stwierdzenia przez organ wymienionej w niej przesłanki jest właściciel lub zarządca obiektu (wyrok NSA z 23 marca 2022 r., II OSK 983/21, LEX nr 3330305). W przypadku konieczności objęcia...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta