Zarządzanie kryzysowe. Na co można przeznaczyć rezerwę celową?
Czy z rezerwy celowej gmina może finansować dowolne wydatki? Czy mieszczą się w nich koszty związane z usuwaniem skutków wichur i pożarów? Jak podejść do wydatków wynikających z zarządzania kryzysem uchodźczym na granicy polsko-białoruskiej?
Rezerwa celowa na zarządzanie kryzysowe to jedna z obligatoryjnych rezerw celowych, którą musi utworzyć każda jednostka samorządu terytorialnego (dalej: jst). Jej prawne podstawy określa ustawa z 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (tekst jedn. DzU z 2023 r., poz. 122 ze zm.). Finansowanie wykonywania zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego na poziomie gminnym, powiatowym i wojewódzkim planuje się w ramach budżetów tych jednostek. W budżecie jst tworzy się rezerwę celową na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego w wysokości nie mniejszej niż 0,5 proc. wydatków budżetu jst, pomniejszonych o wydatki inwestycyjne, wydatki na wynagrodzenia i pochodne oraz wydatki na obsługę długu.
Przedstawione poniżej pytania stanowią tylko namiastkę realnej skali problemów interpretacyjnych związanych z rezerwą celową na zarządzanie kryzysowe. Ponadto poszczególne RIO mogą mieć różne podejście do oceny konkretnego stanu faktycznego, dlatego też w celu uniknięcia ewentualnych problemów albo usunięcia stanu niepewności warto zweryfikować sposób działania w zakresie podanych rezerw, uzyskując stanowisko RIO właściwej dla danej jst.
∑ Czy rezerwę celową można przeznaczyć na różne wydatki urzędu gminy, niezwiązane z sytuacjami kryzysowymi?
NIE. Wskazuje na to m.in. uchwała z 2 lutego 2024 r. (Nr 13/2024) Kolegium RIO we...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta