Dystrybutorzy i producenci filmów biją rekordy
Wraz z odbudową widowni kin oraz rozkręcającą się rywalizacją telewizji i platform streamingowych o względy polskich rodzin pęcznieją przychody i zyski dystrybutorów filmów. Kto zarabia najlepiej?
O ponad 70 proc., do 521 mln zł, skoczyły w 2023 r. przychody The Walt Disney Corporation Polska, zajmującej się m.in. dystrybucją filmów w Polsce. Firma kierowana wspólnie przez czterech menedżerów, w tym dwóch Polaków – Witolda Kowalczuka i Tomasza Żaka, nie kryje, że za część tego wzrostu odpowiada rozwój dystrybucji kinowej.
Jednak według danych dostęp, do których uzyskaliśmy, Disney z udziałem 13,6 proc. we frekwencji zajmował w ub.r. dopiero trzecie miejsce w Polsce pod względem udziału w rynku dystrybucji filmów kinowych. Na podium uplasowały się przed nim: UIP (28,2 proc.) oraz Kino Świat (13,7 proc.). Natomiast, jak przyznaje management Disneya, głównym źródłem skoku przychodów firmy w Polsce były nowe dla tego podmiotu obszary: udzielanie prawa do dystrybucji kanałów telewizyjnych oraz sprzedaż subskrypcji platformy streamingowej Disney+.
Rekordowy zysk
Pod względem finansowym miniony rok był bardzo...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta