Obowiązkowy KSeF nie jest dostosowany do specyfiki jednostek samorządowych
Podatnicy czekają na ostateczną wersję Krajowego Systemu e-Faktur, który ma być obowiązkowy od 1 lutego 2026 r. Czasu na jego wdrożenie jest coraz mniej, a zastrzeżeń zgłaszanych do proponowanych rozwiązań – w tym dla jednostek samorządu terytorialnego – wiele.
Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur będzie ogromnym wyzwaniem dla około 3 mln podatników, ale także dla Ministerstwa Finansów (MF), które musi przygotować rozwiązania dobrze działające u bardzo zróżnicowanych podatników. System obejmie bowiem zarówno podmioty wystawiające kilkadziesiąt, a nawet kilkaset tysięcy faktur miesięcznie, jak i podatników korzystających ze zwolnienia podmiotowego, wystawiających kilka faktur rocznie. Obejmie także podatników niebędących przedsiębiorcami i prowadzących specyficzną działalność oraz posiadających skomplikowaną strukturę narzuconą przez przepisy prawa.
Szczególnym przykładem są jednostki samorządu terytorialnego (JST), w których skład wchodzą liczne jednostki organizacyjne (samorządowe jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe), które od 1 stycznia 2017 r. podlegają obowiązkowej centralizacji na gruncie przepisów o VAT. Wszelkie czynności wykonywane przez jednostki organizacyjne są zatem rozliczane przez JST, która je utworzyła, pod jednym numerem identyfikacji podatkowej (NIP). W największych miastach pod jednym NIP działa kilkaset jednostek organizacyjnych, a w przypadku Warszawy jest ich około tysiąca.
Jako rozwiązanie obowiązkowe KSeF miał wystartować już 1 stycznia 2024 r., następnie termin został przesunięty na 1 lipca 2024 r., a ostatnia nowelizacja ustawy o VAT...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta