Odpowiedzialność za błędy techniczne przy usługach e-zdrowia
Błędy techniczne narzędzi e-zdrowia mogą doprowadzić do postawienia przez lekarza błędnej diagnozy lub wyboru leczenia. Kto poniesie w takim przypadku odpowiedzialność?
Każda technologia wiąże się z ryzykiem wystąpienia błędów technicznych. Nie inaczej jest z usługami e-zdrowia, które opierają się na narzędziach informatycznych. W przypadku usług ochrony zdrowia, obawy związane z błędami technicznymi są w pełni zrozumiałe – w końcu chodzi o zdrowie pacjenta i o jego dane medyczne.
Wyciek danych pacjentów
Ograniczenie lub wyeliminowanie ryzyka nieuprawnionego ujawnienia danych medycznych, ich zmiany bądź utraty, to jedno z kluczowych wyzwań stojących przed administratorami usług e-health. W tym celu, konieczna jest kompleksowa analiza ryzyka, w ramach której właściciel usługi wyłoni środki bezpieczeństwa dopasowane do zakresu danych przetwarzanych na temat pacjentów. Biorąc pod uwagę, że dane przetwarzane w tego typu usługach dotyczą szczególnie wrażliwej sfery życia, stosowane zabezpieczenia należy także cyklicznie testować i weryfikować ich skuteczność.
Niestety, pomimo stosowania risk-based approach i testowania środków techniczno-organizacyjnych, dane medyczne są częstym przedmiotem naruszeń poufności, potocznie zwanych „wyciekami danych”. Takie naruszenia mogą być skutkiem błędów technicznych zarówno po stronie usługodawcy, jak i jego podwykonawców (podmiotów przetwarzających) zaangażowanych do przetwarzania danych pacjentów.
Taki...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta