W grupie raźniej. Polskie firmy chętniej wchodzą w partnerstwa
Prowadzenie sklepu, punktu gastronomicznego czy usługowego w ramach franczyzy staje się dla coraz większej liczby Polaków sposobem na biznes. Szybko przybywa też firm, które decydują się na rozwój w ramach tego modelu biznesowego.
Dla wielu małych i średnich firm szansą na pewną stabilizację oraz uzyskanie wsparcia w trudnych czasach jest franczyza. Nic dziwnego, że popularność tego modelu biznesowego szybko rośnie. Według ostatniego raportu firmy doradczej Profit System obecnie w Polsce działa co najmniej 1,4 tys. systemów franczyzowych. Rynek rozwinął się w błyskawicznym tempie, jeszcze w 2002 r. na rynku funkcjonowało 10,6 tys. punktów franczyzowych, dekadę później było ich już 57,5 tys., a teraz mowa już o niemal 90 tys.
Rozwój franczyzy znacznie przyspieszył podczas pandemii, szczególnie w przypadku detalu spożywczego i gastronomii – tempo rozwoju sieci franczyzowych w tych branżach mogło sięgać nawet 10–20 proc. Te dwa sektory są też dominujące w zakresie liczby punktów.
Współpraca w biznesie
Franczyza to rodzaj współpracy między niezależnymi przedsiębiorcami. Firma, czyli franczyzodawca, udostępnia innym swoją markę i wiele informacji o prowadzeniu biznesu, ale w zamian oczekuje od franczyzobiorcy przestrzegania zasad oraz pobiera od niego opłatę franczyzową za korzystanie ze sprawdzonego pomysłu. Nawet debiutant w biznesie dzięki takiej współpracy zyskuje większe bezpieczeństwo, działalność prowadzona samemu i od zera wiąże się z większym ryzykiem.
– Przeżywalność firm na licencji wynosi aż 80 proc., natomiast w przypadku start-upu sukces odnosi 20...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta