Czy przez wadę wzroku kierowca zawodowy może stracić uprawnienia?
Osoba kierująca pojazdami o napędzie silnikowym musi spełniać warunki wynikające z wymogów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jeśli ich nie spełnia, nie ma podstaw do podniesienia zarzutu dyskryminacji.
W przypadku wyroku z 22 maja 2014 r. w sprawie C-356/12 Wolfgang Glatzel przeciwko Freiestaat Bayern chodziło o ustalenie, czy istnieje konflikt między poszczególnymi przepisami samej Unii. Formalnie ta sprawa dotyczyła przepisów dyrektywy 2006/126/WE w sprawie praw jazdy zmienionej dyrektywą Komisji 2009/113/WE, i tego, czy ograniczenia w zakresie wydawania praw jazdy ze względu na wadę wzroku mogą stanowić, wywiedzioną z bardziej fundamentalnych przepisów, a mianowicie z Karty Praw Podstawowych Unii (która od czasu Lizbony jest wiążącym prawem Unii w kategorii prawa pierwotnego) podstawę zarzutu dyskryminacji.
Ograniczone uprawnienia
Wolfgangowi Glatzelowi, urodzonemu w 1959 r., odebrano prawo jazdy na podstawie orzeczenia sądowego wydanego w kwietniu 2010 r. z powodu prowadzenia pojazdu w stanie nietrzeźwości (co nie ma znaczenia dla istoty wyroku Trybunału, co najwyżej mogłoby się okazać, że gdyby pan Glatzel nie stracił prawa jazdy, to miałby je nadal z pierwotnym zakresem uprawnienia).
Decyzją administracyjną z listopada 2010 r. Landratsamt Schwandorf częściowo uwzględnił wniosek, wydając panu Glatzelowi nowe prawo jazdy, upoważniające go do kierowania niektórymi mniejszymi kategoriami pojazdów. Jednak w tej samej decyzji odmówiono mu wydania nowego prawa jazdy w odniesieniu do pojazdów kategorii C1 i C1E, czyli w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta