Ustawa antykorupcyjna, czyli czego nie mogą organy spółki komunalnej
W celu zapobiegania konfliktowi interesów oraz zapewnienia uczciwości w wykonywaniu funkcji publicznych ustawa antykorupcyjna zakazuje osobom pełniącym określone funkcje publiczne prowadzenia różnego rodzaju działalności gospodarczej.
Czym jest spółka komunalna i jakie realizuje zadania, omówiliśmy w poprzednich artykułach. Dziś skupimy się na ograniczeniach w sferze gospodarczo-społecznej dla członków organów tychże spółek. Aktem prawnym wprowadzającym szereg zakazów dla osób pełniących funkcje publiczne jest tzw. ustawa antykorupcyjna, czyli ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (t.j. DzU z 2023 r., poz. 1090).
Ustawa ta w art. 1 i art. 2 wprost wskazuje jej zakres podmiotowy. I tak w art. 2 pkt 6 wymienia m.in. obok wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), ich zastępców, skarbników gmin, sekretarzy gmin, kierowników jednostek organizacyjnych gminy – osoby zarządzające i członków organów zarządzających gminnymi osobami prawnymi. W tej właśnie kategorii mieszczą się członkowie zarządów spółek komunalnych, bowiem spółki komunalne są gminnymi osobami prawnymi.
Zakazy dla zarządów
Zakazy dla członków zarządów spółek komunalnych określa art. 4 ustawy antykorupcyjnej, przewidując, że osoby te w okresie zajmowania stanowisk lub pełnienia funkcji nie mogą:
∑ być członkami zarządów, rad nadzorczych lub komisji rewizyjnych spółek prawa handlowego lub likwidatorami tych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta