Efektywność kluczem do rozwoju branży TSL
Polskie przedsiębiorstwa transportowe są siłą napędową europejskiego rynku przewozów, odpowiadając za około 20 proc. całego wolumenu. Ten wypracowany przez lata wynik wydaje się być jednak sufitem trudnym do przebicia.
W obliczu narastających wyzwań strukturalnych wzrost wolumenowy staje się coraz trudniejszy. Na plan pierwszy wychodzi efektywność zarówno operacyjna, jak i kosztowa oraz rozwój usług wspierających i budowanie wartości dodanej.
Europa Środkowa: sukcesy i wyzwania
Europa Środkowa, w tym Polska, odniosła znaczący sukces gospodarczy w ciągu dwóch dekad członkostwa w UE. Wzrost PKB per capita oparł się m.in. na inwestycjach zagranicznych o niskiej wartości dodanej. Ten model przyczynił się do dynamicznego rozwoju sektora TSL – powstały liczne magazyny, centra logistyczne i firmy transportowe, a zatrudnienie w tym sektorze znacząco wzrosło.
– Jednak dotychczasowy model oparty na niskich kosztach pracy i niskiej wartości dodanej może się wyczerpywać. Rosnące koszty pracy czy transformacja energetyczna zmniejszają atrakcyjność Polski dla inwestorów. W ciągu ostatnich pięciu lat koszty pracy w naszym kraju wzrosły o ponad 30 proc., co stawia pod znakiem zapytania naszą konkurencyjność w porównaniu z krajami Azji czy Afryki Północnej czy nawet Rumunią i Bułgarią – mówi Krzysztof Otrząsek, dyrektor sprzedaży...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)