Mentoring w administracji publicznej – dlaczego warto z niego korzystać?
Mentoring to metoda rozwoju zawodowego i osobistego pracowników administracji publicznej, która w polskich urzędach może przynieść spore korzyści.
Mentoring to relacja oparta na partnerstwie łączącym osobę doświadczoną – mentora, ze zdobywającym wiedzę i umiejętności – mentee [podopiecznym]. W ramach tej relacji mentor, pełniący rolę przewodnika i doradcy, dzieli się swoim doświadczeniem i kwalifikacjami, wspiera rozwój umiejętności i kompetencji podopiecznego oraz pomaga mu podejmować właściwe decyzje zawodowe. Choć mentoring ma swoje korzenie w starożytności, dziś powszechnie funkcjonuje w wielu środowiskach zawodowych, także w administracji publicznej, jako uznana forma rozwoju i wsparcia pracowników.
Mentoring w służbie cywilnej
W grudniu 2024 r. zainicjowano pilotaż programu mentoringowego w służbie cywilnej. W przedsięwzięciu uczestniczy 11 urzędów, różniących się nie tylko wielkością i zadaniami, ale i strukturą oraz zasięgiem działania. Uruchomienie projektu zostało poprzedzone przeszkoleniem zarówno koordynatorów programu, jak i samych mentorów. Szefowa Służby Cywilnej Anita Noskowska-Piątkowska zapowiedziała, że mentoring, który stosowany był już w Krajowej Administracji Skarbowej, obejmie całą służbę cywilną. Po przeprowadzeniu wersji pilotażowej oraz zebraniu wniosków, doświadczeń i rekomendacji, program ma zostać przekształcony w rozwiązanie o charakterze systemowym.
Kształcenie z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)