Kobieta czy mężczyzna
W świetnie przyjętym w Paryżu „Kawalerze z różą” Krzysztof Warlikowski pokazuje miłość prawdziwą, choć nieoczywistą.
Akcję „Kawalera z różą” Richarda Straussa – operowego arcydzieła z początku XX wieku – można sprowadzić do wielokrotnie użytego schematu.17-letni Oktawian, kochanek o 20 lat starszej Marszałkowej, zostaje poproszony o spełnienie ważnej wedle tradycji roli posłańca. Młodej Sophie ma wręczyć srebrną różę w imieniu barona Ochsa, bogatego prowincjusza z arystokratycznym tytułem.
Ta róża to znak, że baron chce poślubić niewinną Sophie. Ale ona, ujrzawszy nieznanego jej Oktawiana, zakochuje się w nim, z wzajemnością zresztą. I jak to dzieje się z reguły w komedii, po serii licznych perypetii następuje spodziewany happy end.
Pozorny ślad Mozarta
Z takiego pomysłu nie da się jednak stworzyć arcydzieła. Zatem Richard Strauss wspólnie z librecistą Hugonem von Hoffmansthalem standardową intrygę skomplikowali. Odwołali się do operowej tradycji kobietom powierzającą role młodych mężczyzn odkrywających urok miłości (by przywołać choćby inne arcydzieło, jakim jest „Wesele Figara” Mozarta)....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
