Polskie firmy liderami w regionie
Rodzimy biznes jest najbardziej otwarty na AI w Europie Środkowo-Wschodniej. Hamulcem mogą być regulacje.
Digitalizacja to sposób na poprawę działalności firm – tak twierdzi co drugi przedsiębiorca w 16 krajach Europy Środkowej, Wschodniej i Południowo-Wschodniej. Najnowsze badanie, przeprowadzone przez EY, nie pozostawia też złudzeń – to przedstawiciele biznesu z naszego kraju „królują” pod względem korzystania z cyfrowych narzędzi. W tym obszarze jednym z priorytetów jest właśnie sztuczna inteligencja.
Co blokuje AI
Innowacyjność wspierana AI to obecnie wiodący trend na Starym Kontynencie. Jak pokazuje „Barometr Przedsiębiorczości 2025”, Polska zdecydowanie przoduje w regionie, jeśli chodzi o otwartość na tę technologię. Podczas gdy 56 proc. przedsiębiorców w Polsce zainwestowało do 100 tys. dol. w AI, w pozostałych krajach badanej części Europy 43 proc. nie podjęło żadnych działań obejmujących sztuczną inteligencję. Dla porównania w Polsce ten odsetek wynosi tylko 18 proc. – wynika z analiz EY.
Eksperci uważają, że tempo inwestycji było spowolnione przez ryzyko gospodarcze i niepewność. W tym zakresie Polska okazała się jednak stabilniejsza (46 proc. wskazań) niż reszta regionu (58 proc.). Respondenci narzekali przede wszystkim na wysokie stopy procentowe i niekorzystne warunki kredytowe (36 proc. w Polsce i 24 proc. w regionie). Przy tym badana część Europy miała większe niż Polacy problemy z dostępem do funduszy (41 vs. 28 proc.), a bezpieczeństwo finansowe stało się...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
