Prokurator powinien być organem postępowania wykonawczego
Rota przysięgi prokuratorskiej rozróżnia dwa obowiązki prokuratora: stanie na straży prawa oraz strzeżenie praworządności.
W latach 30. ubiegłego wieku E.S. Rappaport stworzył podwaliny pod koncepcję rozdziału szeroko pojmowanego prawa karnego na prawo karne materialne, prawo karne procesowe i prawo karne wykonawcze.
Jak podkreśla się w literaturze, za wydzieleniem prawa karnego wykonawczego jako odrębnej dyscypliny prawniczej przemawiało odejście od kary odwetowej w kierunku kary celowej, idea humanizacji kary w trakcie jej wykonywania oraz możliwość modulowania orzeczonych kar i środków karnych w trakcie ich wykonywania, w sposób dostosowany do resocjalizacji skazanego.
Rola prokuratora
W procesie wykonywania kar i środków karnych ustawodawca przewidział aktywny udział urzędu prokuratorskiego, chociaż różnie ukształtowany był zakres jego kompetencji. Kodeks karny wykonawczy z 1997 r. inaczej niż poprzedni kodeks z 1969 r. uregulował status prokuratora w postępowaniu karnym wykonawczym. W myśl art. 2 pkt 6 k.k.w. z 1969 r. prokurator był jednym z organów wykonujących orzeczenie, a obecnie, na podstawie art. 21 k.k.w., jest on tylko „stroną w postępowaniu przed sądem”.
W obecnym k.k.w. nie ma odpowiedników art. 6 § 1, art. 27, art. 29 i art. 31 k.k.w. z 1969 r., które określały zadania prokuratora w zakresie tzw. nadzoru penitencjarnego. Nastąpiło zatem istotne ograniczenie kompetencji prokuratora w postępowaniu wykonawczym. Nie ulega wątpliwości, że prokurator...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)