Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Firmy potrzebują doskonalenia kompetencji cyfrowych

30 lipca 2025 | Ekonomia i rynek | rp.pl
Według szacunków Implement Consulting Group, przedstawionych w raporcie zrealizowanym na zlecenie Google, wdrożenie AI może zwiększyć polski PKB nawet o 8 proc., czyli aż o 55 mld euro rocznie w perspektywie dekady. Ponad połowa tego wzrostu mogłaby wynikać ze zwiększonej produktywności pracowników
autor zdjęcia: shutterstock
źródło: Rzeczpospolita
Według szacunków Implement Consulting Group, przedstawionych w raporcie zrealizowanym na zlecenie Google, wdrożenie AI może zwiększyć polski PKB nawet o 8 proc., czyli aż o 55 mld euro rocznie w perspektywie dekady. Ponad połowa tego wzrostu mogłaby wynikać ze zwiększonej produktywności pracowników

Polacy chcą rozwijać swoje umiejętności cyfrowe. Potwierdza to ogromne zainteresowanie szeregiem inicjatyw edukacyjnych tworzonych zarówno przez państwo, jak i podmioty prywatne. W efekcie rusza m.in. II edycja programu „Umiejętności Jutra: AI” realizowanego przez Google i SGH.

W zakresie kompetencji cyfrowych Polska stoi przed wyzwaniem podniesienia podstawowych umiejętności społeczeństwa, rozwijania zaawansowanych umiejętności (AI, cyberbezpieczeństwo), zwiększenia liczby specjalistów ICT oraz liczby kobiet w tej grupie zawodowej, unowocześniania podstawy programowej na poziomie edukacji podstawowej, średniej i zawodowej, wyeliminowania nierówności edukacyjnych oraz wsparcia nauczycieli i menedżerów – wskazuje w odpowiedzi na pytania „Rzeczpospolitej” Biuro Komunikacji Ministerstwa Cyfryzacji.

Diagnoza sytuacji

W jakim miejscu jesteśmy? – Dostępne dane wskazują, że poziom kompetencji cyfrowych jest zdecydowanie niezadowalający: jedynie 44,3 proc. dorosłych ma przynajmniej podstawowe umiejętności cyfrowe, a wśród pracujących było to niewiele więcej, bo 55 proc. Przekłada się to nie tylko na brak możliwości pracy z nowoczesnymi narzędziami, ale także na brak świadomości, jakie narzędzia mogą w ogóle być wykorzystywane – uważa Ignacy Święcicki, kierownik Zespołu Gospodarki Cyfrowej w Polskim Instytucie Ekonomicznym.

– Przykładowo, badania Ministerstwa Rozwoju i Technologii wskazują, że ok. jednej trzeciej małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w Polsce w ogóle nie jest zainteresowanych narzędziami cyfrowymi. To wskazuje na istotną barierę nawet nie na poziomie kompetencji, ale postawy i podejścia do technologii. Jednocześnie wydaje...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 13239

Wydanie: 13239

Spis treści

Gość „Rzeczpospolitej”

Zamów abonament