Firmy potrzebują doskonalenia kompetencji cyfrowych
Polacy chcą rozwijać swoje umiejętności cyfrowe. Potwierdza to ogromne zainteresowanie szeregiem inicjatyw edukacyjnych tworzonych zarówno przez państwo, jak i podmioty prywatne. W efekcie rusza m.in. II edycja programu „Umiejętności Jutra: AI” realizowanego przez Google i SGH.
W zakresie kompetencji cyfrowych Polska stoi przed wyzwaniem podniesienia podstawowych umiejętności społeczeństwa, rozwijania zaawansowanych umiejętności (AI, cyberbezpieczeństwo), zwiększenia liczby specjalistów ICT oraz liczby kobiet w tej grupie zawodowej, unowocześniania podstawy programowej na poziomie edukacji podstawowej, średniej i zawodowej, wyeliminowania nierówności edukacyjnych oraz wsparcia nauczycieli i menedżerów – wskazuje w odpowiedzi na pytania „Rzeczpospolitej” Biuro Komunikacji Ministerstwa Cyfryzacji.
Diagnoza sytuacji
W jakim miejscu jesteśmy? – Dostępne dane wskazują, że poziom kompetencji cyfrowych jest zdecydowanie niezadowalający: jedynie 44,3 proc. dorosłych ma przynajmniej podstawowe umiejętności cyfrowe, a wśród pracujących było to niewiele więcej, bo 55 proc. Przekłada się to nie tylko na brak możliwości pracy z nowoczesnymi narzędziami, ale także na brak świadomości, jakie narzędzia mogą w ogóle być wykorzystywane – uważa Ignacy Święcicki, kierownik Zespołu Gospodarki Cyfrowej w Polskim Instytucie Ekonomicznym.
– Przykładowo, badania Ministerstwa Rozwoju i Technologii wskazują, że ok. jednej trzeciej małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w Polsce w ogóle nie jest zainteresowanych narzędziami cyfrowymi. To wskazuje na istotną barierę nawet nie na poziomie kompetencji, ale postawy i podejścia do technologii. Jednocześnie wydaje...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
