Reemisja z dodatkowym wynagrodzeniem dla twórców i artystów wykonawców
W wyniku ubiegłorocznej nowelizacji prawa autorskiego twórcy i artyści wykonawcy utworów audiowizualnych dostali prawo do dodatkowego wynagrodzenia za wtórne nadawanie ich utworów. Przepisy te wzbudzają liczne wątpliwości.
Ostatnia duża nowelizacja prawa autorskiego z 2024 r. rozszerzyła krąg podmiotów uprawnionych do otrzymywania dodatkowego wynagrodzenia za masową eksploatację utworów audiowizualnych. W szczególności twórcy i artyści wykonawcy utworów audiowizualnych otrzymali prawo do dodatkowego wynagrodzenia za eksploatację utworów w internecie/streamingu oraz za reemitowanie (wtórne nadawanie) utworów audiowizualnych. W toku procesu legislacyjnego i po uchwalaniu zmian największe wątpliwości wzbudził przepis uprawniający twórców i artystów wykonawców do otrzymania dodatkowego wynagrodzenia za eksploatację utworów audiowizualnych na polu reemisji.
Historia dodatkowego wynagrodzenia
W produkcji utworów audiowizualnych twórcy (np. scenarzysta, reżyser, ale również artyści wykonawcy, np. aktorzy) przenoszą na producenta majątkowe prawa autorskie (albo udzielają licencji). To na producencie ciąży obowiązek pokrycia kosztów wynagrodzeń autorskich oraz wynagrodzeń aktorskich. Producent ponosi ryzyko ekonomiczne realizacji filmu i osiąga korzyści finansowe (zarabia) na sukcesie filmu.
Producent otrzymuje wynagrodzenie od nabywcy praw do eksploatacji tego utworu w odpowiednim medium, np. w telewizji, czyli zarabia na utworze. Jednak czy nie należałoby...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)