Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Przy zgłoszeniu znaku towarowego liczy się intencja

12 sierpnia 2025 | Biznes: Bezpieczna Firma | Katarzyna Prędota

Znak towarowy należy zgłaszać z intencją używania go jako wskazanie pochodzenia towarów. W przeciwnym razie prawo ochronne na taki znak może zostać unieważnione.

Znaki towarowe to bardzo ważne aktywa każdej firmy. Stanowią fundamenty, na których przez lata buduje się markę, często będącą głównym źródłem przychodu. Niestety wciąż wielu przedsiębiorców używa znaków towarowych bez zgłoszenia ich do rejestracji. Budowanie zaś marki na podstawie znaku towarowego niezarejestrowanego może być bardzo ryzykowne. Wystarczy, by inny podmiot zarejestrował identyczne lub myląco podobne oznaczenie, a firma może z dnia na dzień stracić prawo do używania własnej marki lub zostać zmuszona do kosztownego rebrandingu. Aby temu zapobiec, należy jak najwcześniej zadbać o rejestrację znaku towarowego.

Decyduje dobra wiara

Jak jednak przypomniał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 19 czerwca 2025 r. (C-17/24), wczesne zgłoszenie znaku to nie wszystko. Zgłaszając znak towarowy, należy także działać w dobrej wierze, czyli zgłosić znak z intencją używania go jako wskazanie pochodzenia towarów. Jeśli znak zostanie zgłoszony w innym celu, np. w celu przedłużenia ochrony opatentowanego rozwiązania technicznego, to prawo ochronne na taki znak może zostać unieważnione.

Jak unieważnić znak towarowy

Warto bowiem pamiętać, że niemal każdy zarejestrowany znak towarowy może zostać unieważniony, jeśli prawo do niego zostało udzielone wadliwie. Jak wygląda unieważnienie...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 13250

Wydanie: 13250

Spis treści

Reklama

Gość „Rzeczpospolitej”

Zamów abonament