Czy zakazywanie reklamy to właściwy kierunek
Zdaniem Trybunału Sprawiedliwości UE całkowity zakaz reklamy aptek jest niezgodny z prawem UE, w szczególności z przepisami dyrektywy o handlu elektronicznym oraz zasadami swobody świadczenia usług i swobody przedsiębiorczości.
W ostatnim czasie jednym z głośniejszych wydarzeń na rynku aptecznym był wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 19 czerwca 2025 r. (C-200/24). Trybunał jednoznacznie stwierdził, że polski całkowity zakaz reklamy aptek jest niezgodny z prawem UE.
Dlaczego wyrok jest przełomowy
Przez wiele lat obowiązywania art. 94a ustawy – Prawo farmaceutyczne przepis ten był interpretowany przez organy nadzoru w sposób bardzo rygorystyczny, wręcz represyjny. W myśl ww. regulacji prawnej „Zabroniona jest reklama aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności. Nie stanowi reklamy informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki lub punktu aptecznego”.
Na kanwie „rozszerzającej” wykładni ww. przepisu organy nadzoru w praktyce kwestionowały nie tylko działania stricte reklamowe, ale również – rozszerzając ww. zakaz – treści o charakterze czysto informacyjnym. Przykładem mogą być kary nakładane na aptekarzy za informowanie o:
∑ anglojęzycznym personelu apteki: komunikat „Hello! We speak English”;
∑ pierwszeństwie obsługi kobiet w ciąży: „Pierwszeństwo dla kobiet w ciąży”;
∑ realizacji w aptece leków recepturowych: komunikat „Sporządzamy leki recepturowe”, „Wykonujemy krople oczne” (decyzja śląskiego WIF z 17 stycznia 2020 r., DNA.8521.151.2019;...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)