Informacje
DO REDAKCJI
Informacje
W poszukiwaniu nowej tożsamości
Na wstępie pragnę nadmienić, że moje uwagi krytyczne nie są wyrazem sprzeciwu wobec całej twórczości publicystycznej pana Majcherka, którego cenię za dobre pióro i szeroką wiedzę.
Czytając pierwszą część jego szkicu "W poszukiwaniu nowej tożsamości" ("Plus Minus" nr 11/ 98) odniosłem wrażenie, że stoicy, zarówno greccy jak rzymscy, jako pierwsi pełnokrwiści kosmopolici, przełamywali pogardę wobec barbarzyńców, przeciwstawiali się niewolnictwu i "odrzucali dyskryminację rasową i etniczną, głosząc powszechną równość między ludźmi". A w owej walce jakoby wybijał się Seneka. Nic bardziej mylnego. Najwięksi przedstawiciele tzw. rzymskiego stoickiego moralizmu (Seneka, Epiktet czy Marek Aureliusz) nie stworzyli żadnej "doktryny politycznej" (podobnie jak wcześniej stoicy w starożytnej Grecji) . Ich domeną była etyka, fizyka ilogika. Chociaż Seneka głosił, że ojczyzną ludzi jest cały świat (proszę nie zapominać, że jednocześnie, barbarzyńców porównywał do zwierząt raczej niż do ludzi) -- to miał na myśli jedynie kontekst etyczny, w żadnym razie polityczny. I chociaż stoicyzm zyskał aprobatę cesarzy rzymskich, to nadali oni etycznemu kosmopolityzmowi stoików, nowe, oficjalne znaczenie. "Kosmopolityzm" cesarstwa...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta