Nowa linia z nową technologią
MOTORYZACJA
Projektowanie samochodów -- nawet najwięksi korzystają z pomocy z zewnątrz
Nowa linia z nową technologią
ZBIGNIEW ZWIERZCHOWSKI
Nadwozie stylizowane przez Włochów, silnik lub zawieszenie opracowane lub dopracowane w Niemczech. Część firm samochodowych, chociażby azjatyckich, próbujących umocnić się na nowych rynkach nie kryje, a wręcz odwrotnie -- podkreśla (Daewoo jest jednym, ale nie jedynym tego przykładem) , że korzysta z pomocy z zewnątrz przy projektowaniu nowych aut. Inne korzystają ze wsparcia wyspecjalizowanych firm, ale się z tym nie afiszują. Nie jest w każdym razie rzadkością, że zarówno mniej, jak i dobrze znani producenci samochodów zlecają pewne prace innym lub szukają konsultacji.
Skala tego zjawiska jest niemała, skoro np. Italdesign, jedna z bardzo znanych, zajmujących się stylizacją karoserii firm, podała, że ma na swym koncie aż 80 konstrukcji samochodów. Chodzi o te, które trafiły do seryjnej produkcji -- również w fabrykach "wielkich motoryzacyjnego świata" -- a nie tylko oprojekty studialne.
Firmy takie właśnie, jak Italdesign czy Ricardo (specjalizacją są silniki, komory spalania) , projektanci-styliści, chociażby Giugiaro czy Colani, zdobyli taką markę, że "podpieranie" się nią nie czyni ujmy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta