Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Nowa linia z nową technologią

07 kwietnia 1998 | Nauka i Technika | ZZ

MOTORYZACJA

Projektowanie samochodów -- nawet najwięksi korzystają z pomocy z zewnątrz

Nowa linia z nową technologią

ZBIGNIEW ZWIERZCHOWSKI

Nadwozie stylizowane przez Włochów, silnik lub zawieszenie opracowane lub dopracowane w Niemczech. Część firm samochodowych, chociażby azjatyckich, próbujących umocnić się na nowych rynkach nie kryje, a wręcz odwrotnie -- podkreśla (Daewoo jest jednym, ale nie jedynym tego przykładem) , że korzysta z pomocy z zewnątrz przy projektowaniu nowych aut. Inne korzystają ze wsparcia wyspecjalizowanych firm, ale się z tym nie afiszują. Nie jest w każdym razie rzadkością, że zarówno mniej, jak i dobrze znani producenci samochodów zlecają pewne prace innym lub szukają konsultacji.

Skala tego zjawiska jest niemała, skoro np. Italdesign, jedna z bardzo znanych, zajmujących się stylizacją karoserii firm, podała, że ma na swym koncie aż 80 konstrukcji samochodów. Chodzi o te, które trafiły do seryjnej produkcji -- również w fabrykach "wielkich motoryzacyjnego świata" -- a nie tylko oprojekty studialne.

Firmy takie właśnie, jak Italdesign czy Ricardo (specjalizacją są silniki, komory spalania) , projektanci-styliści, chociażby Giugiaro czy Colani, zdobyli taką markę, że "podpieranie" się nią nie czyni ujmy...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 1355

Spis treści
Zamów abonament