Tiry na tory i co dalej
Dr Andrzej Kassenberg, prezes Instytutu na rzecz Ekorozwoju
Tiry na tory i co dalej
FOT. RAFAŁ GUZ
Rz.: Kierowcy protestują przeciw wysokim cenom benzyny, ale czy nasza polityka transportowa jest właściwa?
DR ANDRZEJ KASSENBERG: Polityka transportowa oparta na dominacji samochodu jest ryzykowna. Dowodzą tego obecne blokady, monopol OPEC na sprzedaż ropy naftowej, zanieczyszczenie powietrza, choroby związane z samochodowym stylem życia. Warto zastanowić się nad zmianą tej polityki, dopóki u nas nie ma takiej dominacji auta jak w krajach zachodniej Europy.
W jakim kierunku?
Chodzi o to, aby użytkować to, co mamy. Posiadamy znaczną infrastrukturę kolejową. Dotychczasowa restrukturyzacja PKP polega na zmniejszeniu liczby połączeń i częstotliwości kursowania pociągów osobowych i towarowych, redukowaniu zatrudnienia, bo PKP jako firma jest bardzo nieefektywna. Natomiast niewiele robi się, aby kolej miała szansę odbudowania swojej pozycji na rynku transportowym. Unia Europejska, pomna błędów związanych z dominacją samochodu, opracowała w 1996 r. białą księgę pt. "Strategia rewitalizacji kolei". Czy nam grozi to samo? Polityka...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta