Oko w oko z portretem
Oko w oko z portretem
Pablo Picasso, Siedząca kobieta z zielonym szalem, 1960
MONIKA MAŁKOWSKA
Mam obsesję: ludzkie twarze.
Gapię się na nie, usiłując odczytać informacje zawarte w rysach, w grymasach. Wpatruję się uważnie w podobizny z minionych epok; porównuję współczesne typy z niegdysiejszymi, przedstawionymi na starych obrazach, fotografiach. Czego poprzez portret można dowiedzieć się o modelu, a czego o artyście?
I jak to się zmieniało w ciągu wieków?
Materiału porównawczego dostarczyło mi kilka wystaw otwartych tej wiosny w Wiedniu: Giorgione w Kunsthistorisches Museum (do 11 lipca), Rembrandt w Albertina Museum (do 27 czerwca), portrety XX-wiecznych mistrzów w MUMOK (Muzeum Nowoczesnej Sztuki, do 27 czerwca). Pięć stuleci zawartych w ludzkich obliczach. Pięćsetletnia droga prowadząca w głąb ludzkiej natury.
David Hockney, Autoportret z niebieską gitarą, 1977
Wiedźma u estety
"Mit i enigma" zatytułowano ekspozycję weneckiego malarza Giorgia da Castelfranco, zwanego Giorgione. To nie tyle pseudonim, ile zgrubienie imienia, wyrażające szacunek dla artysty: Jerzysko, czyli Wielki Jerzy. Miał wiele atutów - atrakcyjną powierzchowność, umiejętność zjednywania sobie ludzi, a...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta