Tłusto od konkurencji
Wartość sprzedanej w Polsce w 2003 r. margaryny wyniosła, według danych GUS, prawie 1,2 mld zł. Jej produkcją zajmuje się w kraju 12 firm. Największe z nich to Olvit, Kruszwica, zakłady w Warszawie i Brzegu. Od niemal roku muszą ostro walczyć o rynek z konkurentami z Zachodu.
Jeszcze w styczniu 2004 roku hurtowa cena bardzo popularnej margaryny do produkcji ciasta francuskiego wynosiła około 3,69 zł za kilogram. Jesienią płacono 3,55 zł, a w kwietniu tego roku już tylko 2,99 zł za kilogram. - Ceny spadają tak gwałtownie, że firmy zamiast wysokiej klasy margaryn, a więc drogich, zmuszone są oferować tańsze mieszanki tłuszczowe, kosztem jakości swoich produktów - mówi Krzysztof Jakubowski, współwłaściciel firmy dystrybucyjnej Ambasador 92.
Roman Górny, prezes Zakładów Przemysłu Tłuszczowego Olvit i jednocześnie szef Polskiego Stowarzyszenia Producentów Margaryn, zauważa, że po 1 maja 2004 roku rynek polski przestał być naszym rynkiem wewnętrznym. - Nawet największe polskie firmy stanowią niewielkie zagrożenie dla zagranicznych koncernów - twierdzi prezes. Jego zdaniem, by się przed nimi bronić, konieczna jest koncentracja branży, a...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta