Chopin pełen paradoksów
Muzyka Chopina w niezwykły sposób zdaje się być rozpięta pomiędzy biegunami przeciwieństw: łatwości i komplikacji. Jednak ta pierwsza cecha to jedynie pozory, wrażenie, jakie sprawia na słuchaczach przez swą komunikatywność i uniwersalność. Z komplikacjami muszą się natomiast zmierzyć pianiści. Przy czym tzw. trudności techniczne - często niebagatelne w tej muzyce - wcale nie są tu pierwszoplanowe.
Choć polski idiom muzyki Chopina jest niezaprzeczalny, to przecież nie stanowi bariery dla odbiorców, a ludowe stylizacje mazura, kujawiaka lub oberka, zaklęte w miniaturowe formy jego mazurków, przemawiają do słuchaczy z najrozmaitszych kręgów kulturowych. W mazurkach pojawia się jednak jeden z najpoważniejszych problemów interpretacyjnych, jakim jest "rubato Chopinowskie", występujące tu w połączeniu z nieregularnością rytmu i akcentów. Rubato oznacza, że tempo utworu powinno nieznacznie się wahać, ale zasadniczy puls i charakterystyka rytmiczna tańca...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta